Enjoy

Thursday 23 October 2014

Apa itu kitar semula???

Menurut Akta Pengurusan Sisa Pepejal Dan Pembersihan Awam 2007 ( Akta 672) kitar semula bermaksud memungut dan mengasingkan sisa pepejal bagi maksud menghasilkan keluaran. Kitar semula berlaku apabila bahan-bahan diproses dan menghasilkan produk yang sama. Kitar semula mengubah bahan-bahan yang sepatutnya menjadi sisa kepada sumber-sumber yang bernilai. Sebagai tambahan, ia menjadi sumber kepada alam sekitar, kewangan dan faedah sosial. Bahan-bahan seperti kaca, besi, plastik dan kertas di dan dikumpul, diasingkan dan dihantar ke pusat pemprosesan untuk ditukarkan kepada produk atau bahan baru.

Sumber: http://hchs.edu.my/green/Kitar%20Semula.html

2 comments:

  1. dan kami ingin menambah satu perkara lagi..maaf andai soalan saya ini menganggu ruang dan impian di hati kawan2 semua.tetapi kami mengalami kemusykilan bahawa dimana kita hendak memupuk semangar kitar semula agar persekitaran kita menjadi selesa disamping kita boleh menjana pendapatan. (abg polis suruh post tapi ustazah tambah)

    ReplyDelete
  2. kitar semula mampu memberikan pulangan yang lumayan jika dipraktikkan dalam kalangan masyarakat.Namun bagaimanakah cara untuk memupuk amalan kitar semula ini dalam kalangan masyarakat.

    ReplyDelete